Endodontska terapija (lečenje korena kanala)

Ključ za spasavanje vašeg zuba

Endodontska terapija, poznatija kao lečenje korena kanala, predstavlja jedan od najefikasnijih načina za očuvanje zuba koji su zahvaćeni dubokim karijesom, infekcijama ili traumom. Endododontska terapija se bavi lečenjem bolesne pulpe.

Zubna pulpa je meko tkivo koje sadrži nervna vlakna i krvne sudove. Zubnu pulpu okružuje unutrašnji sloj zuba, dentin, a na dentin se nastavlja gleđ, površinski sloj zuba. Napredovanjem karijesa kroz gleđ i dentin dolazi do upale pulpe, što se naziva pulpitis.

Upalu pulpe prate simptomi kao što su bol i jaka osetljivost na toplo ili hladno. Pulpa može biti osetljiva i ako je samo iritirana dubokim karijesom koji je još nije zahvatio. Vaš stomatolog u Dr Jelić Dentu može proceniti u kakvom je stanju zub te ako je zahvaćena pulpa, potrebana je endodontska terapija. Pre započinjanja terapije uradićemo vam rendgenski snimak zuba kako bismo mogli proceniti stanje zuba  i izgled kanala. Endodontska terapija se sastoji od otvaranja pulpne komorice i uklanjanja sadržaja iz nje (tzv. vađenje živca), instrumentacije (čišćenja), irigacije (ispiranja) i punjenja kanala korena zuba. Stomatološka ordinacija Dr Jelić Dent u Bijeljini posvećena je pružanju vrhunskih usluga endodontske terapije, koristeći najsavremenije tehnike i materijale kako bi se osiguralo da vaš zub bude spašen i očuvan za budućnost.

endo2

Šta je endodontska terapija?

Endodontska terapija je stomatološki postupak koji uključuje uklanjanje oštećenog ili inficiranog pulpnog tkiva (živca) iz unutrašnjosti zuba, čišćenje kanala zuba i njihovo punjenje kako bi se sprečila buduća infekcija i očuvala struktura zuba. Ovaj postupak omogućava pacijentima da zadrže svoje prirodne zube, sprečavajući potrebu za ekstrakcijom ili zamenskim rešenjima kao što su mostovi ili implantati.

Postoje dve opcije za provođenje endodontske terapije:

Prva opcija je da vaš stomatolog otvori pulpnu komoricu i stavi sredstvo koje će nakon nekoliko dana umrtviti živac.

Druga opcija je da se (uz anesteziju) pulpa ukloni isti dan bez sredstva za umrtvljivanje.

Neki zubi su jednokoreni, dok su drugi višekoreni.

Jednokoreni zubi najčešće imaju jedan ili dva korenska kanala, dok višekoreni  zubi imaju tri, četiri i više. Važno je pronaći sve kanale, dobro ih očistiti i dezinfikovati kako ne bi došlo do nastanka nove upale. U ordinaciji Dr Jelić Dent čišćenje kanala korena zuba se sprovodi mašinskim tehnikama, kanali se pune zamenskim materijalom koji sprečava prodor bakterija u zub i nastanak nove infekcije. Nakon provedene terapije, napravi se kontrolni rentgensk snimak. Ako je sve u redu, može se krenuti u izradu novog ispuna (plombe) ili krunice, u zavisnosti od toga u kakvom je stanju zub.

Simptomi koji su povezani sa upalom zubnog živca su:

• Bol na hladno koji traje dugo nakon nadražaja,
  • Bol na toplotu,
  • Spontani pulsirajući bol koji ne prestaje dok se ne uzme lek protiv bolova,
  • Bol na zagriz,
  • Otok i
  • Fistula (gnojni čepić).

Neki pacijenti ne osećaju subjektivne tegobe poput ovih navedenih pa nažalost ne dođu na vreme na pregled. Ako ste primetili neki od navedenih simptoma, ne čekajte i obratite nam se sa poverenjem. Sigurno ćemo vam brzo i efikasno pomoći!

Bol nakon stavljanja sredstva za umrtvljivanje (“stavljen lek”) – kako bi se živac umrtvio, na površinu živca aplicira se putem preparata paraformaldehida. Preparat koji se najčešće koristi sadrži anestetik, međutim zbog samog procesa odumiranja živca oseti se neugodna bol koja većinom prestane nakon jednog do dva dana. Tada je terapija  izbora oralno uzeti analgetik kako bi se bol ublažila, no ako se pojačava potrebno je javiti se stomatologu.

Bol nakon endodontske terapije – endodontski zahvat je jedan od najzahtevnijih zahvata u stomatologiji i opravak od upale je ponekad duži od očekivanog. U određenom broju slučajeva, bol se javlja nakon završene endodontske terapije, većinom kao reakcija tkiva na punjenje. Bol se ublažava analgeticima i prestaje nakon nekoliko dana.

Ostali razlozi za nastanak bola su sledeći:

• Preterana instrumentacija – prilikom čišćenja moguće je da je došlo do iritacije tkiva u području vrha korena, uzrokovano instrumentacijom preko vrha korena. Bol se ublažava oralnim analgeticima i prođe nakon nekoliko dana.
  • Infekcija u kosti – uprkos odlično izvršenoj endodonciji, dobro očišćenom, dezinfikovanom i napunjenom kanalu, upala je moguća i nakon endodoncije zbog bakterija koje su u okolnoj kosti. Sa obzirom da je izvor infekcije uklonjen (živac), vaš imunološki system će riješiti preostale bakterije. Kako bi se proces ubrzao, stomatolog vam može prepisati antibiotike.
  • Inficirani kanal – moguće je da je kanal inficiran i nakon endodontske terapije kada privremeni ili  stalni ispun propušta i dopušta bakterijama iz pljuvačke da se nakupljaju oko punjenja kanala korena. Terapija je tada vađenje inficiranog punjenja i novi endodontski tretman.
  • Prepunjenje materijalom za punjenje – moguće je kanal prepuniti zamenskim materijalom, te mali deo cementa može proći kroz vrh korena. Hoće li prepunjenost boleti zavisi o korištenom materijalu i koliko je veliko prepunjenje. U ordinaciji Dr Jelić Dent  koristimo material zasnovan na mineral trioksid agregatu (MTA) koji je bioaktivan i biokompatibilan te dokazano uzrokuje manje bola i upala kod prepunjenosti.
  • Previsok ispun/ krunica – ukoliko je ispun (plomba) previsok, dolazi u dodir sa suprotnim zubom sa prevelikom silom, uzrokujući bol. Stomatolog će izbrusiti višak ispuna, međutim bol se može zadržati još nekoliko dana.
  • Izlivanje natrijum hipohlorita – tokom endodontskog tretmana, stomatolog dezinfikuje kanal korena zuba  koristeći  rastvor natrijum hipohlorita. Moguće je da pritom natrijum hipohlorit procure preko vrha korena, uzrokujući intenzivan bol, čak i ako je to područije anestezirano. Nakon što stomatolog dobro ispere rastvor, potrebno je piti antibiotike i tablete protiv bolova.
  • Nepronađeni kanal – korenski kanali su ponekad teško  vidljivi, pogotovo na kutnjacima. Moguće je da vaš stomatolog ne vidi jedan kanal koji tada ostane neinstrumentiran i kao takav je izvor infekcije. Zub je tada osetljiv na vruće i hladno kao što je bio i pre zahvata. Kako bismo izbegli ovakve situacije, u našoj poliklinici koristimo dentalnu lupu za detekciju svih korenskih kanala.

lecenje korena zuba

Praktikum endodontske terapije

U stomatološkoj ordinaciji Dr Jelić Dent, praktikum endodontske terapije obuhvata detaljnu dijagnostiku, planiranje i izvođenje terapije uz primenu najnovijih dostignuća u ovoj oblasti. Naši stručnjaci kontinuirano se usavršavaju i prate najnovije trendove u endodontiji, obezbeđujući pacijentima tretmane koji su manje invazivni, brži i efikasniji.

endo4

Endodontska terapija cena

Cena endodontske terapije u ordinaciji Dr Jelić Dent varira u zavisnosti od složenosti slučaja, broja kanala koji treba tretirati i materijala koji se koriste tokom postupka. Transparentnost cenovnika i pristupačnost usluga su nam od izuzetnog značaja, te pacijentima pružamo jasne informacije o troškovima pre početka terapije. Cilj nam je da visokokvalitetna endodontska terapija bude dostupna svima kojima je potrebna.

Ako se suočavate sa bolom u zubu ili vam je preporučena endodontska terapija, ne odlažite posetu stomatologu. Stomatološka ordinacija Dr Jelić Dent je ovde da vam pruži profesionalnu pomoć i reši vaš problem na najbolji mogući način. Zakazivanjem pregleda činite prvi korak ka očuvanju vašeg prirodnog zuba i osiguravanju zdravog osmeha. Kontaktirajte nas danas!