Parodontologija

Parodontopatija predstavlja ozbiljno oboljenje koje zahvata desni i kost oko zuba, koje može da rezultira gubitkom zuba. Parodontopatija počinje bezbolno, bez velikih tegoba, gotovo neprimetno, tako da je možete imati, a da niste primetili. Prema Američkoj akademiji za parodontologiju ovo hronično oboljenje može da dovede do sledećih posledica: trajnog gubitka zuba, povećanog rizika od moždanog i srčanog udara, povećanog rizika od autizma i prevremenog porođaja uz rađanje dece nedovoljne telesne težine.

Bolest počinje kao gingivitis (zapaljenje marginalne gingive), koji, ako se ne leči, prelazi u periodontitis izazivajući odvajanje desni od zuba i formiranje takozvanih džepova (prostor između zuba i desni). Kada bakterijski plak uđe u te džepove, ova oblast postane inficirana. I dalje se ne javljaju neki jaki bolovi, a posledice ovog stanja mogu biti neprijatnosti koje uključuju:

– neprijatan zadah,

– desni koje krvare,

– zube koji se klate i ispadaju ili moraju da se odstrane,

– povlačenje desni i vidljivost korena zuba

Sve ove promene su ireverzibilne (nepovratne) i terapijom se mogu samo usporiti ili stopirati na neko vreme. Osim loše higijene na pojavu parodontopatije utiče faktor nasleđa kao i nepravilnost zubnog niza i zagrižaja. Sam tok parodontopatije kao oboljenja je individualno različit. Nekada se karakteriše sporim hroničnim tokom sa povremenim pogoršanjima, a ponekad može da bude veoma agresivan i brzog napretka. U tim slučajevima se uglavnom radi o naslednim faktorima i infekciji posebno agresivnim bakterijama.

Parodontologija

Načini lečenja

Na prvom mestu je pravilna ishrana i higijena i česta kontrola kod stomatologa koji proverava da li se javlja neki od znakova parodontopatije. Koji su uzročnici parodontopatije?

Pored plaka, imuni sistem našeg organizma ima veliki uticaj na samu zapaljensku reakciju, tako da na nastanak parodontopatije doprinose faktori koji deluju na imuni sistem ili ga oštećuju (neodgovarajuća ishrana, opšta oboljenja, nasledni faktori, promene nivoa hormona, povećani stres, pušenje).

Vi možete sami sebi pomoći na taj način što ćete paziti na ishranu, vršiti temeljnu higijenu usne duplje i prestankom pušenja. To takođe važi i za zapaljenje gingive oko zubnih implantata (periimplantitis). Poznato je da pušenje predstavlja najvažniji faktor rizika za gubitak implantata.

Terapija ovih oboljenja zavisi od stadijuma bolesti. Ukoliko se radi o počenoj fazi lečenje se svodi na eliminaciju infekcije i to metodama otkrivanja i uklanjanja dentalnog plaka i zubnog kamenca. Pri tome važno je otkloniti i “faktore rizika” da bi se sprečio dalji razvoj bolesti, obučiti pacijenta o pravilnom održavanju oralne higijene i vršiti redovne kontrole. Ako je već došlo do pojave parodontalnih džepova cilj terapije je da se njihovom obradom-kiretažom uklone sva obolela tkiva i na taj način oni odstrane ili se smanji njihova dubina. Ukoliko to nije moguće zbog prevelike dubine džepa i velikog razaranja kosti vrše se hirurški zahvati tokom kojih se pod kontrolom oka obradjuju džepovi, a moguće je i nadoknaditi razorenu kost plasiranjem veštačke kosti i tako produžiti vek trajanja zuba. Bez obzira na sve mogućnosti savremene terapije parodontopatija, mnogo je bolje da se pacijenti javljaju stomatologu na redovne kontrole ili kada primete i najmanje promene na desnima i zubima, jer ja tada lečenje najlakše a rezultati terapije najbolji.